Legislatia fiscala intre dorinta si realitate (I)

feature photo

Francezii au un mod interesant prin care definesc finalul vacantei de vara: termenul “la rentree” care inseamna nu doar inceperea scolilor, ci startul unui nou sezon in toate domeniile. In zona fiscalitatii am simtit din plin acest rentree al autoritatilor saptamana trecuta, cand oficiali ai Guvernului au aruncat in piata cateva fumigene numai bune de creat valva in mass-media.

Am primit solicitari din partea catorva jurnalisti sa imi dau cu parerea pe marginea ideilor respective, dar sincer, mi s-au parut copilarii care nu merita bagate prea mult in seama.

Asa ca mi-am propus sa incep aici un mic roman-foileton, pe tema modificarilor fiscale care ar fi necesare in Romania, inainte de a numara piscinele din Pipera in Google Maps sau de a oferi unor pensionari de la bloc sansa sa se inscrie din nou pe o lista cu informatori (ai ANAF-ului de data asta).

Asadar:

Ce masuri fiscale inca asteapta mediul de afaceri din Romania?

Unul dintre paradoxurile fiscalitatii noastre este ca singura constanta a domeniului o reprezinta procesul de modificare continua. Prevederile Codului Fiscal sunt ajustate, amendate, modificate si completate cu o rapiditate demna de o cauza mai buna, atat de catre Guvern cat si de Parlament. Iar procesul are loc necontenit, indiferent de culoarea politica a majoritatii conducatoare sau de starea economiei romanesti si mondiale.

Pana la un punct este ceva normal, Codul Fiscal reglementeaza taxele si impozitele aplicabile intr-o economie, un organism viu care evolueaza (sau involueaza) si se schimba in continuu. Iar Codul Fiscal este in mod automat nevoit sa se ajusteze acestei realitati. Din pacate insa, modificarile ce au loc la noi sunt de cele mai multe ori facute in graba, fara analize prealabile sau studii de impact si niciodata nu au la baza o viziune pe termen mediu sau lung.

Dar in acest articol nu mi-am propus sa fac o analiza a procesului de modificare a fiscalitatii si nici a strategiei fiscale concepute de guvernantii nostri. Aceste lucruri au fost, sunt si vor mai fi discutate si analizate in materiale ample. Voi incerca sa prezint in continuare cateva dintre ideile de modificari legislative care ar trebui luate in considerare atunci cand se va dori cu adevarat o reformare a domeniului fiscal.

Astazi: Cota unica de impozitare

Primul lucru de care are nevoie legislatia fiscala romaneasca este introducerea cotei unice de impozitare. Da, am spus bine, introducerea cotei unice. Ceea ce am avut incepand din anul 2005 si pana in prezent este un surogat, o falsa cota unică, un organism modificat care ne-a fost vandut drept ceva extraordinar. Dupa cum s-a vazut, sistemul acesta, asa schiop cum a fost implementat, a fost totusi unul dintre factorii care au generat cresterea economica puternica a tarii noastre in perioada 2005-2008. Si care inca mai face un numar important de investitori sa ramana in Romania.

Cititi textul integral AICI.

Sursa: Gabriel Sincu blog

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close