ESMA defineste standarde pentru instrumentele financiare extrabursiere si contrapartile centrale

feature photo

Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete (ESMA) a publicat standardele tehnice pe marginea Regulamentului privind instrumentele financiare derivatele extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii (EMIR), care stabilesc detalii specifice despre modul in care vor fi implementate cerintele EMIR.

Cadrul EMIR urmareste sa imbunatateasca functionarea pietelor de instrumente financiare derivate extrabursiere din cadrul Uniunii Europene, prin reducerea riscurilor folosind tehnici de compensare centrale si de reducere a riscului, prin cresterea transparentei prin intermediul registrelor centrale de tranzactii, si prin asigurarea unor contraparti centrale solide.

Steven Maijoor, Presedintele ESMA, a declarat: “Publicarea standardelor ESMA pe marginea EMIR pune in practica la nivel european angajamentul G20 de a supune supravegherii instrumentele financiare derivate extrabursiere si ofera claritatate privind noul regim. Noul cadrul de reglementare reduce riscurile generate de tranzactionarea instrumentelor financiare derivate extrabursiere prin imbunatatirea transparentei si prin asigurarea unor contraparti centrale solide.

“Implementarea acestui cadru legal permite Uniunii Europene sa-si exercite rolul sau in ceea ce priveste intarirea sistemului financiar global prin promovarea unor piete financiare stabile si functionabile, prin asigurarea unui cadru comun pentru participantii la piata si imbunatatirea protectiei investitorilor”.

Noul cadrul de reglementare UE

Standardele ESMA privind EMIR stabilesc in detaliu noul cadru de reglementare pentru instrumentele financiare derivate din Uniunea Europeana. Mai jos sunt prezentate schimbarile majore pe care ESMA le-a adus in urma consultarilor publice, pornind de obiectivele majore urmarite:

Transparenta si supraveghere crescuta prin:

– Definirea detaliilor privind tranzactiile cu instrumente financiare derivate care trebuie sa fie raportate registrelor centrale de tranzactii, incluzand informatiile care trebuie sa fie furnizate ESMA pentru autorizarea si supravegherea registrelor centrale de tranzactii si datele caretrebuie puse la dispozitia autoritatilor competente relevante si a publicului:

— ESMA a clarificat ca raportarea garantiilor poate fi realizata pe baza unui portofoliu si ca raportarea valorilor de marcare la piata este aplicabila numai acelor contraparti care au obligatia de a le calcula zilnic (ceea ce nu include contrapartile nefinanciare care nu depasesc pragul);
— ESMA a extins prevederile privind accesul de catre autoritatile competente relevante pentru a facilita exercitarea de catre acestea a mandatelor proprii.

– Stabilirea modului in care pragurile de compensare vor functiona:

— In cadrul standardelor, ESMA clarifica faptul ca beneficiile acordate angajatilor (cum ar fi optiunile pe actiuni) si achizitiile sunt acoperite de definitia hedging-ului.
— Valorile nivelului pragului (de la 1 miliard euro pana la 3 miliarde euro, in functie de clasa activelor) si modul de a calcula pozitiile non-hedging (valoarea notionala bruta) au fost pastrate neschimbate comparativ cu documentul de consultare.

Reducerea riscurilor de contraparte prin:

– Stabilirea tehnicilor de reducere a riscului pentru instrumentele financiare derivate extrabursiere care nu sunt compensate central, cum ar fi confirmarea la timp, comprimarea portofoliului si reconcilierea:

— ESMA a introdus perioade implementare gradata pentru toate cerintele si a ajustat frecventa reconcilierii;
— Cerintele pentru membrii compensatori aferente mecanismelor de compensare indirect au fost modificate substantial, acestea asigurand insa protectia echivalenta pentru clientii indirecti.

Asigurarea unor contraparti centrale solide prin:

– Definirea cerintelor organizatorice, a regulilor de conduita si prudentiale pentru contrapartile centrale incluzand cerintele de marja, fondul de garantare, ordinea utilizarii resurselor in situatii de neindeplinire a obligatiilor de plata, controlul riscului de lichiditate si politica de investitii a contrapartilor centrale, precum si teste de rezistenta si testari ex post (back tests):

— ESMA a mentinut intervalul de incredere minim la 99,5% pentru instrumentele financiare derivate extrabursiere, dar a clarificat ca un procent mai scazut poate fi folosit pentru produse similare celor tranzactionate pe burse;
— A fost redefinita semnificativ calcularea perioadei de referinta istorica (look-back), optandu-se pentru o perioada de cel putin un an, incluzand conditii de stres pentru piata, iar prociclitatea a fost abordata intr-o maniera mai flexibila;
— A fost mentinuta perioada de lichidare de minimum 2 zile pentru calcularea marjei;
— A fost introdusa mai multa flexibilitate pentru modelele aplicabile in cazul calcularii marjelor pentru portofoliulii;
— Resursele proprii care pot fi utilizate de o contraparte centrala in situatiile de neindeplinire a obligatiilor de plata de catre membrii compensatori au fost reduse la 25% din capitalul minim, de la procentul initial de 50%; si
— Conditiile pentru asigurarea garantiilor bancare au fost revizuite si a fost introdusa o data de aplicare decalata pentru pietele de energie.

ESMA a desfasurat doua runde de consultari publice pentru elaborarea acestor standarde, primind 165 de raspunsuri care au contribuit la finalizarea standardelor publicate. Standardele finale au fost transmise Comisiei Europene pentru adoptarea lor ca regulamente UE, care vor fi direct aplicabile in cadrul Uniunii Europene.

Sursa: CNVM

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close