Aviz. Statisticile referitoare la detinerile de titluri de valoare
Avizul Comisiei din 15 octombrie 2012 privind un proiect de regulament al Bancii Centrale Europene privind statisticile referitoare la detinerile de titluri de valoare
2012/C 312/01
1. Introducere
1.1. La 9 august 2012, Comisia a primit o cerere din partea Bancii Centrale Europene (BCE) pentru un aviz privind un proiect de regulament al BCE privind statisticile referitoare la detinerile de titluri de valoare (denumit in continuare “proiect de regulament”).
1.2. Comisia saluta aceasta cerere realizata in conformitate cu obligatia de a consulta Comisia prevazuta la articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 2533/98 al Consiliului privind colectarea informatiilor statistice de catre BCE.
2. Observatii specifice
2.1. Comisia saluta trimiterea la Regulamentul (CE) nr. 2223/96 al Consiliului din 25 iunie 1996 privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Comunitate (SEC 95). Comisia considera, de asemenea, ca trebuie sa se mentioneze in considerente revizuirea in curs a SEC 95 sub forma SEC 2010 [propunerea Comisiei COM(2010) 774 final].
2.2. Ar trebui sa se acorde o mai mare importanta politicii monetare in motivatia propunerii de regulament, de exemplu prin completarea formularii din considerentul 2.
2.3. Cand va fi aplicat, noul sistem de colectare a datelor prevazut in proiectul de regulament ar trebui sa asigure un set mai armonizat de statistici privind detinerile de titluri de valoare din zona euro si o mai buna informare privind detinerile de titluri de valoare de catre marile grupuri bancare si de asigurari. Ar trebui sa se asigure faptul ca sistemul de derogari si praguri prevazut in proiectul de regulament nu afecteaza calitatea informatiilor care pot fi utilizate in cadrul analizei si evaluarii stabilitatii financiare a UE.
2.4. Disponibilitatea datelor colectate in conformitate cu proiectul de regulament ar putea fi importanta si pentru alte institutii in afara de BCE. Prin urmare, Comisia considera ca BCE ar trebui sa se angajeze sa puna aceste statistici la dispozitia altor institutii sau sa le publice intr-o forma adecvata, respectand restrictiile de confidentialitate.
2.5. Dat fiind ca se face trimitere la SEC in acest regulament, BCE ar trebui sa verifice daca este asigurata coerenta cu definitiile SEC, dupa caz. In special, ar putea fi facute urmatoarele corectii in:
dispozitivul proiectului de regulament:
In nota de subsol 11 de la articolul 1 alineatul (9), ar fi mai precis sa se utilizeze terminologia SEC si sa se faca referire la “codificare” in loc de “numerotare”.
Anexa 2 partea 1:
Din motive de claritate, poate fi util sa se completeze primul paragraf dupa cum urmeaza: “Urmatoarele definitii si descrieri se refera la instrumente financiare. Cand se inregistreaza o tranzactie, codul utilizat este F. Cand se inregistreaza nivelul stocurilor sau pozitia suport a unui activ sau a unui pasiv, atunci codul este AF.” Motivul este ca, in anexa 1, partea 1, punctul (1) litera (b) si punctul 2 literele (b) si (c) se refera la pozitii (cod AF), si nu la tranzactii (cod F).
Anexa 2 partea 2:
Fonduri de piata monetara (S.123), a doua propozitie: “Activitatea lor consta in emiterea de actiuni sau unitati ale fondurilor de investitii drept substitute apropiate pentru depozite din partea unitatilor institutionale” in loc de “Activitatea acestora consta in a primi actiuni sau unitati ale fondurilor de investitii drept substitute apropiate pentru depozite de la unitati institutionale […]”.
Fondurile de investitii, altele decat fondurile de piata monetara (S.124), a doua propozitie: “Activitatea lor consta in emiterea de actiuni sau unitati ale fondurilor de investitii care nu sunt substitute apropiate pentru depozite si in realizarea de investitii pe cont propriu, in principal in active financiare, altele decat activele financiare pe termen scurt, si in active nefinanciare (de obicei, bunuri imobiliare)” in loc de “Activitatea acestora consta in primirea, din partea unitatilor institutionale, de actiuni sau unitati ale fondurilor de investitii care nu sunt substitute apropiate pentru depozite si efectuarea de investitii pe cont propriu, in principal in active financiare, altele decat activele financiare pe termen scurt, si in active nefinanciare (de obicei, bunuri imobiliare)”.
Anexa 2 partea 3 punctul 2 al doilea paragraf:
A se adauga “pe baza unor consideratii de ordin comercial” la sfarsitul celui de al doilea paragraf.
2.6. Deoarece Comisia trebuie sa fie consultata cu privire la proiectul de regulament, o mentiune in acest sens ar trebui introdusa in proiectul de regulament.
3. Concluzie
3.1. Comisia sustine, in general, proiectul de regulament, in masura in care acesta prevede o mai buna informare asupra sectorului financiar in euro, pentru a sprijini analiza sectorului si evaluarea stabilitatii financiare. Totusi, Comisia considera ca proiectul de regulament ar putea cuprinde mai multe detalii privind aspectele mentionate mai sus.
3.2. Comisia saluta orice alta consultare viitoare privind proiectele de regulamente relevante ale BCE.
Adoptat la Luxemburg, 15 octombrie 2012.
Pentru Comisie
Algirdas Šemeta
Membru al Comisiei