Probleme la deducerea TVA pentru masini, diurna si protocol
Dupa ultimele modificari in materie fiscala, managerii vor trebui sa fie atenti, atunci cand achizitioneaza o masina sa se incadreze in limita deductibilitatii amortizarii de 1.500 lei/luna.
In conditiile in care perioada de amortizare a autoturismelor este de regula de cinci ani, ar fi vorba de o limita de pret de 20.000 de euro.
In plus, ei trebuie sa aiba in vedere ca bunurile acordate gratuit in actiunile de protocol a caror valoare depaseste 100 lei implica obligatia societatii de a auto-colecta TVA aferenta depasirii, a explicat consultantul fiscal Georgiana Iancu, manager TaxHouse.
Potrivit consultantului, in cazul in care societatea poate dovedi o activitate economica cu partnerul de afaceri, atunci plafonul de 100 de lei nu se va aplica pentru serviciile prestate in mod gratuit ca parte a actiunilor de protocol.
“Este in continuare neclar daca plafonul de 100 lei este o valoare cu sau fara TVA”, a precizat Georgiana Iancu.
In cazul diurnei, autoritatile vor aplica o tripla impozitare, atat la nivel de salariat – cu impozit pe venit si contributii sociale, cat si la nivel de angajator – cu impozit pe profit si contributii sociale.
Ne puteti explica, in termeni mai simpli, ce inseamna limitarea deductibilitatii fiscale a amortizarii auto?
Intr-adevar, aceasta masura de limitare a deductibilitatii amortizarii la 1.500 lei/luna va implica o cheltuiala totala deductibila cu amortizarea unui vehicul din categoria M1 la unul din urmatoarele nivele:
– 90.000 lei, daca durata de viata este de maxim 5 ani;
– 108.000 lei, daca durata de viata este maxim 6 ani;
– 144.000 lei daca durata de viata este de maxim 8 ani.
Prin urmare, un factor important in luarea deciziei de achizitie a unui autoturism va fi un pret care sa permita incadrarea in limitele de deducere de mai sus.
Asa cum a fost implementata insa, masura afecteaza in principal prestatorii de servicii a caror activitate economica se realizeaza prin intermediul vehiculelor din categoria M1 (leasing, inchirieri auto, rent-a-car, taximetrie, transport, distributie). Prin urmare, limitarea deductibilitatii cheltuielii cu amortizarea la 1.500 lei/luna majoreaza costurile cu impozitul pe profit al acestor societati, desi vehiculele in discutie sunt folosite exclusiv in scopul obtinerii de venituri impozabile.
Care sunt, dupa parerea dvs., efectele acestei masuri asupra companiilor?
Masura loveste asadar nu numai in cumparatorii si utilizatorii acestui tip de vehicule, cat si in producatorii si distribuitorii din piata auto.
Ramane de vazut in ce masura reprezentantii Ministerului Finantelor Publice vor reveni cu modificari/clarificari menite sa evite aceasta supra-impozitare a entitatilor care obtin in principal venituri din operarea vehiculelor din categoria M1 si a caror valoare depaseste limita care ar fi deductibila sub forma amortizarii.
Citeste interviul integral pe Business24.