Parlamentul European respinge un pret mai mare pentru permisele de poluare

taxa poluareDeputatii au votat impotriva suspendarii tranzactionarii unei parti din cotele de emisii CO2, in scopul cresterii pretului permiselor UE de poluare. Majoritatea a fost de parere ca interferenta in fluxul creditelor ar clatina increderea in sistemului european de comercializare a cotelor de emisii (ETS), creat pentru diminuarea emisiilor de gaze cu efect de sera.

Deputatii au aprobat, printr-un vot separat, excluderea temporara a zborurilor intercontinentale din acest sistem.

Propunerea de suspendare a creditelor, numita calendarul licitatiilor (backloading), a fost respinsa cu o majoritate stransa, 334 de deputati fiind pentru adoptarea amendamentului prin care se respinge propunerea legislativa, 315 impotriva si 63 s-au abtinut. Propunerea va fi trimisa acum inapoi comisiei parlamentare de mediu.

Deputatii care s-au opus masurii sustin o reforma mai profunda a ETS si se tem ca interferentele in fluxul de credite ar putea clatina increderea jucatorilor in acest sistem. Unii cred si ca o crestere a pretului carbonului ar eroda competitivitatea industriei europene si s-ar regasi in facturile de energie ale consumatorilor.

Pe de alta parte, sustinatorii masurii sunt de parere ca trebuie corectat fluxul prea mare de credite pentru ca sistemul sa functioneze conform intentiei initiale. Ei considera ca un pret mai mare al carbonului ar actiona ca un catalizator pentru tranzitia Uniunii catre o economie verde, prin stimularea investitiilor si inovatiei si ar ajuta conectarea pietei de carbon a UE la piete din alte regiuni.

“Regret profund votul de astazi. Este inceputul repatrierii politicii de mediu, a spus raportorul Matthias Groote (S&D, DE). Acest tip de politica face jocul celor care sunt sceptici in privinta schimbarilor climatice. Respingerea acestei propuneri slabeste sistemul european de tranzactionare a certificatelor pentru emisii si creeaza riscuri pentru obiectivele noastre de mediu, a adaugat el.

Exceptarea de la ETS a zborurilor intercontinentale

O propunere legislativa separata redactata de Peter Liese (EPP, DE) a fost adoptata cu 577 de voturi pentru, 114 impotriva si 21 de abtineri. Aceasta cuprinde un acord cu Consiliul de suspendare temporara a ETS pentru zborurile intercontinentale, pentru a facilita avansul catre un acord global in cadrul Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile (OIAC).

“Emisiile in domeniul aviatiei s-au dublat mai mult sau mai putin din 1990, crescand constant, a spus raportorul Peter Liese (PPE, DE). Obiectiile din partea statelor nemembre UE fata de includerea in ETS nu sunt fundamentate. Oprim ceasul doar pentru ca vrem sa obtinem un cadru pentru o conventie globala in cadrul Organizatiei Internationale. Nu suntem pregatiti sa pastram aceasta derogare pentru mai mult de un an. ” El a cerut UE sa ridice intrebari pentru Secretarul de Stat american John Kerry, adaugand: “Dupa legea Kerry-Liebermann, daca SUA nu fac un efort sa obtina un acord in OIAC, dl Kerry isi va pierde credibilitatea”.

Informatii suplimentare

ETS, o piata a carbonului creata in 2005, a stabilit limite generale pentru emisii, ce vor fi reduse gradual pe termen lung. Pana in 2020, emisiile din sectoarele industriale acoperite de ETS vor fi cu 21% mai mici decat in 2005.

In cadrul acestor limite, companiile primesc sau cumpara credite tranzactionate de statele membre. Un credit corespunde unei tone de emisii CO2. Companiile pot sa vanda creditele neutilizate. Limitarea fluxului de credite asigura valoarea lor, astfel incat sistemul recompenseaza companiile care investesc in limitarea emisiilor.

Sursa: Parlamentul European

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close