Serviciile conexe pe marile aeroporturi din UE vor fi deschise pentru cresterea competitivitatii
Deputatii au votat deschiderea serviciilor conexe pe marile aeroporturi din UE pentru o mai mare competitie, prin cresterea numarului minim de prestatori. Pentru a asigura eficienta serviciilor si a evita dumpingul social, Parlamentul a inclus in propunerea initiala a Comisiei standarde minime de calitate si clauze de siguranta pentru transferul lucratorilor.
Propunerea legislativa a fost adoptata cu 455 de voturi pentru, 239 impotriva si 18 abtineri.
Parlamentul a votat standarde minime de respectat de catre prestatorii de servicii conexe ce opereaza pe aeroporturile europene tranzitate de mai mult de 5 milioane de pasageri. “Acestea vor include, de exemplu, timpul maxim de asteptare pentru check-inul bagajelor, timpul maxim pentru livrarea primului si ultimului bagaj, stocul minim de lichid antigel”, a explicat raportorul Artur Zasada (PPE, AT).
Mai multa competitie, dar si conditii corecte de munca
In propunerea amendata, un minim de trei prestatori de servicii conexe vor opera pe aeroporturile tranzitate de mai mult de 15 milioane de pasageri si/sau 200 000 de tone de marfuri pe an, fata de doi prestatori in prezent. Se cere de asemenea ca aeroporturile care isi gestioneaza singure serviciile la sol sa prevada o separare stricta a conturilor.
Deputatii au introdus unele prevederi sociale care se vor aplica si subcontractorilor. In cazul in care prestatorii de servicii se schimba, statele membre se vor asigura ca lucratorii in serviciile aeroportuare conexe sunt transferati la noul prestator, contractele colective fiind respectate.
In 2011, 21 de aeroporturi din UE au fost tranzitate de mai mult de 15 milioane de pasageri anual, printre care: London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam Schiphol, Madrid Barajas, München, Roma-Fiumicino, Barcelona, London Gatwick, Paris Orly, Palma de Mallorca, Viena, Düsseldorf, Milano, Stockholm, Manchester, Brussels, Dublin, London Stansted, Berlin Tegel, urmate indeaproape de Helsinki, Lisabona si Atena.
Ce urmeaza?
Parlamentul va incepe discutii cu Consiliul pentru a ajunge la un acord de compromis privind “pachetul aeroportuar”, care mai include doua propuneri legislative privind regulile de atribuire a timpilor de decolare si aterizare si restrictiile operationale privind zgomotul. Primele doua amendamente privind cresterea eficientei aeroporturilor au fost adoptate in prima lectura de Parlament in decembrie 2012.
Sursa: Parlamentul European