Taxa clawback. Noutati juridice si fiscale. Hotarari recente pronuntate de instante in favoarea contribuabililor

feature photo

In Monitorul Oficial 397/02.07.2013 a fost publicata Legea nr. 208/2013 privind aprobarea OUG 104/20091 cu o serie de modificari care includ abrogarea articolului I (punctele 3-6) din cadrul OUG 104/2009.

Astfel, printre prevederile abrogate se regaseste si art. 363¹ (introdus in Legea 95/20062 prin OUG 104/2009) care reglementa aspecte cu privire la taxa clawback. Reiteram ca acest articol a fost anterior abrogat expres de OUG 77/2011 incepand cu data intrarii in vigoare a acestei Ordonante, respectiv 26 septembrie 2011.

Astfel, adoptarea Legii 208/2013 pare sa aiba ca ratiune necesitatea finalizarii procesului tehnic legislativ de aprobare a ordonantelor de urgenta, astfel cum este cazul OUG 104/2009 (respectiv aprobarea de catre Parlamentul Romaniei). Cu toate acestea, finalitatea acestui demers de abrogare a articolului anterior mentionat prin Legea 208/2013 este discutabila din perspectiva faptului ca anterior acelasi articol fusese abrogat expres prin OUG 77/2011.

Prin urmare, strict din punct de vedere juridic, consideram ca prevederile articolului mentionat, in forma introdusa prin OUG 104/2009 produc efecte pana la momentul abrogarii exprese a acestui articol, respectiv pana la data de 26 septembrie 2011.

O alta modificare introdusa prin Legea nr. 208/2013 privind aprobarea Ordonantei de Urgenta nr. 104/2009 se refera la abrogarea prevederilor introduse in Legea 95/2006 prin OUG 104/2009 cu privire la atributiile CNAS in organizarea evidentei de platitori, persoane juridice, a taxei clawback, precum si in urmarirea declararii, constatarea, controlul si solutionarea contestatiilor.

Abrogarea prevederilor articolului 363¹, introdus in Legea 95/2006 prin OUG 104/2009, intareste spiritul abrogarii anterioare a articolului 3631 prin OUG 77/2011, si a normelor sale de aplicare referitoare la depunerea declaratiilor 2a^1 si 2b^1, declaratii continand lista medicamentelor vandute, a caror contravaloare a fost incasata intr-un trimestru.

De asemenea, consideram de interes sa prezentam succint cateva aspecte legislative cu impact major asupra taxei clawback, intrucat am constat ca in practica aplicarea acestora este neuniforma.

Excluderea TVA din baza de calcul a taxei clawback

– Incepand cu trimestrul IV 2012, calculul contributiei trimestriale pentru taxa clawback se realizeaza conform formulei de calcul prevazute de OG nr. 17/2012, care a modificat si completat OUG 77/2011 Astfel, acest act normativ prevede in mod explicit ca incepand cu trimestrul IV 2012, taxa pe valoarea adaugata a fost eliminata din formula de calcul a taxei clawback.

– Mai mult, prin Decizia nr. 39/2013 a Curtii Constitutionale, aceasta a stabilit ca sunt neconstitutionale dispozitiile art. 3¹ alin. 5 din OUG 77/2011, care stabileau ca valoarea totala a vanzarilor de medicamente in raport cu care se calculeaza taxa clawback include si cuantumul taxei pe valoarea adaugata.

– Astfel, chiar daca OG 17/2012 a eliminat taxa pe valoarea adaugata din formula de calcul a taxei clawback doar incepand cu trimestrul IV al anului 2012, potrivit deciziei Curtii Constitutionale, TVA-ul nu ar fi trebuit luat in calcul nici inainte de aparitia OG 17/2012 (desi includerea TVA-ului in formula de calcul a taxei clawback era in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare in perioada respectiva).

Cu toate acestea, avand in vedere ca Decizia Curtii, publicata in Monitorul Oficial in data de 20 februarie 2013, produce efecte juridice de la data publicarii, in fapt, pentru primele trei trimestre ale anului 2012, Decizia Curtii va fi aplicabila numai in cazul litigiilor vizand taxa clawback aflate pe rolul instantelor de judecata la momentul publicarii sale, in care nu se pronuntase o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.

In concluzie, incepand cu trimestrul IV 2012 sunt aplicabile dispozitiile exprese ale OUG 17/2012 care prevad ca formula de calcul a taxei clawback nu include si taxa pe valoare adaugata urmand ca pentru primele trei trimestre ale anului 2012 sa fie analizata incidenta Deciziei Curtii Constitutionale in functie de situatia specifica a platitorilor taxei clawback.

De asemenea, consideram util sa va informam cu privire la efectele unor hotarari recente, pronuntate de instante in favoarea contribuabililor, care ar putea fi avute in vedere in cazul specific al fiecarui contribuabil pentru initierea unor actiuni similare in instanta:
– Sanctionarea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) din perspectiva unor erori de raportare care afecteaza calculul taxei clawback.
– Excluderea TVA din baza de calcul a taxei clawback;
– Suspendarea respectiv, anularea notificarilor comunicate contribuabililor etc.

In plus, in atentia platitorilor taxei clawback care se considera vatamati de prevederile OUG 77/2011 aplicabile in primele trei trimestre ale anului 2012, consideram important de mentionat ca atat Constitutia Romaniei cat si Legea Contenciosului Administrativ reglementeaza posibilitatea persoanelor vatamate de dispozitiile unei ordonante de guvern sa introduca actiune in contencios administrativ in acest sens. Obiectul unei astfel de actiuni ar consta in principal in solicitarea de despagubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonante ale Guvernului, respectiv anularea actelor administrative emise in baza unei ordonante de guvern.

Sursa: KPMG, Nemoianu si Asociatii

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close