Sistem comun TVA. Aplicarea facultativa si temporara a mecanismului de taxare inversa. Furnizarea anumitor bunuri si servicii care prezinta risc de frauda

Directiva 2013/43/UE a Consiliului din 22 iulie 2013 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata in ceea ce priveste aplicarea facultativa si temporara a mecanismului de taxare inversa in legatura cu furnizarea anumitor bunuri si servicii care prezinta risc de frauda

CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

avand in vedere Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in special articolul 113,
avand in vedere propunerea Comisiei Europene,
avand in vedere avizul Parlamentului European [1],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social European [2],
hotarand in conformitate cu o procedura legislativa speciala,

intrucat:
(1) Directiva 2006/112/CE a Consiliului [3] specifica faptul ca taxa pe valoarea adaugata (TVA) este datorata de orice persoana impozabila care realizeaza tranzactii cu bunuri sau servicii impozabile. Cu toate acestea, in cazul tranzactiilor transfrontaliere si pentru anumite sectoare interne cu grad ridicat de risc se prevede transferul obligatiei de plata a TVA la persoana catre care se face livrarea (mecanismul de taxare inversa).
(2) Avand in vedere gravitatea fraudei din domeniul TVA, ar trebui sa li se permita statelor membre sa aplice temporar un mecanism prin care obligatia de plata a TVA pentru furnizarea anumitor categorii de bunuri si servicii sa fie transferata persoanei catre care se face livrarea impozabila de bunuri sau servicii, inclusiv atunci cand aceste categorii nu sunt nici enumerate in articolul 199 din Directiva 2006/112/CE si nici nu intra sub incidenta unor derogari specifice acordate statelor membre.
(3) Pentru aceasta, Comisia a prezentat in 2009 o propunere care contine o lista de bunuri si servicii carora li s-ar putea aplica mecanismul de taxare inversa pentru o perioada limitata. Consiliul a optat pentru divizarea propunerii si a adoptat Directiva 2010/23/UE a Consiliului [4], care s-a limitat, totusi, numai la certificatele de emisie de gaze cu efect de sera, tinand cont ca situatia fraudelor in sectorul respectiv necesita o reactie imediata. In acelasi timp, Consiliul s-a angajat politic sa continue negocierile privind partea restanta din propunerea Comisiei.
(4) Ulterior, s-au inregistrat fraude si in alte sectoare si, prin urmare, ar trebui sa se adauge noi bunuri si servicii la partea restanta din propunerea Comisiei in ceea ce priveste lista predefinita de bunuri si servicii in cazul carora s-ar putea aplica taxarea inversa. In mod special, au aparut fraude legate de furnizarea de gaze si electricitate, servicii de telecomunicatii, console de jocuri, tablete PC si laptopuri, cereale, culturi industriale, inclusiv seminte oleaginoase si sfecla de zahar, si metale in stare bruta sau semifinisata, inclusiv metale pretioase.
(5) Introducerea mecanismului de taxare inversa care vizeaza respectivele bunuri si servicii, care, conform experientei recente, sunt deosebit de expuse la riscul de frauda, spre deosebire de aplicarea sa generala, nu ar trebui sa aiba un impact negativ asupra principiilor fundamentale ale sistemului TVA, precum plata fractionata.
(6) Lista prestabilita, din care statele membre pot alege, ar trebui sa se limiteze la livrarile de bunuri si servicii care, potrivit experientei recente, sunt deosebit de expuse la riscul de frauda.
(7) In aplicarea mecanismului de taxare inversa, statele membre au libertatea de a stabili conditiile pentru aplicarea mecanismului de taxare inversa, inclusiv stabilirea unor praguri, a categoriilor de furnizori si beneficiari carora li se poate aplica mecanismul respectiv si in ce priveste aplicarea partiala a mecanismului la nivel de categorii.
(8) Intrucat un mecanism de taxare inversa este o masura temporara pana la adoptarea unor solutii legislative pe termen mai lung care sa mareasca rezistenta sistemului TVA la cazurile de frauda in domeniul TVA, mecanismul de taxare inversa instituit prin articolul 199a din Directiva 2006/112/CE ar trebui sa se aplice numai pentru o perioada de timp limitata.
(9) Pentru a se asigura posibilitatea de a se aplica mecanismul taxarii inverse pe o durata suficienta pentru a fi eficace si pentru a permite o evaluare ulterioara, este necesar ca termenul initial, stabilit la 30 iunie 2015, sa fie extins. In acelasi mod, data pentru perioada de evaluare si data de incheiere a perioadei in care trebuie sa se raporteze o schimbare a situatiei activitatilor frauduloase ar trebui sa fie amanate.
(10) Pentru a le oferi tuturor statelor membre posibilitatea de a aplica mecanismul taxarii inverse mentionat anterior, este necesara o modificare specifica a Directivei 2006/112/CE.
(11) Deoarece obiectivul actiunii propuse, si anume combaterea fraudei in materie de TVA prin masuri temporare de derogare de la normele existente ale Uniunii, nu poate fi realizat intr-o masura suficienta de statele membre si, prin urmare, poate fi mai bine realizat la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta masuri in conformitate cu principiul subsidiaritatii, prevazut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeana. In conformitate cu principiul proportionalitatii prevazut in articolul respectiv, prezenta directiva nu depaseste ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv.
(12) Prin urmare, Directiva 2006/112/CE ar trebui modificata in consecinta,

ADOPTa PREZENTA DIRECTIVa:

Articolul 1
Directiva 2006/112/CE se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 193, trimiterea la “articolele 194 – 199” se inlocuieste cu trimiterea la “articolele 194 – 199b”.
2. Articolul 199a se modifica dupa cum urmeaza:
(a) la alineatul (1), prima teza se inlocuieste cu urmatorul text:
“Statele membre pot sa prevada, pana la 31 decembrie 2018 si pentru o durata minima de doi ani, ca persoana obligata la plata TVA sa fie persoana impozabila beneficiara a urmatoarelor operatiuni:”;
(b) la alineatul (1) se adauga urmatorul text:
“(c) furnizarile de telefoane mobile, si anume dispozitive fabricate sau adaptate pentru utilizarea in conexiune cu o retea autorizata si care functioneaza pe anumite frecvente, fie ca au sau nu vreo alta utilizare;
(d) furnizarile de dispozitive cu circuite integrate, cum ar fi microprocesoare si unitati centrale de procesare, inainte de integrarea lor in produse destinate utilizatorului final;
(e) furnizarile de gaze si electricitate catre un comerciant persoana impozabila, astfel cum sunt definite la articolul 38 alineatul (2);
(f) furnizarile de certificate pentru gaze si energie electrica;
(g) furnizarile de servicii de telecomunicatii, astfel cum sunt definite la articolul 24 alineatul (2);
(h) furnizarile de console de jocuri, tablete PC si laptopuri;
(i) furnizarile de cereale si culturi industriale, inclusiv seminte oleaginoase si sfecla de zahar, care nu sunt in principiu destinate ca atare consumatorilor finali;
(j) furnizarile de metale in stare bruta sau semifinisata, inclusiv metale pretioase, in cazul in care acestea nu fac obiectul articolului 199 alineatul (1) litera (d), al regimurilor speciale aplicabile bunurilor de ocazie (second-hand), operelor de arta, obiectelor de colectie si antichitatilor, in conformitate cu articolele 311 – 343, sau al regimului special pentru aurul de investitii, in conformitate cu articolele 344 – 356.”;
(c) se introduc urmatoarele alineate:
“(1a) Statele membre pot stabili conditiile pentru aplicarea mecanismului prevazut la alineatul (1).
(1b) Aplicarea mecanismului prevazut la alineatul (1) in cazul furnizarii oricarora dintre bunurile sau serviciile mentionate la literele (c) – (j) de la alineatul respectiv este conditionata de introducerea unor obligatii de raportare adecvate si eficace pentru persoanelor impozabile care furnizeaza bunurile sau serviciile carora li se aplica mecanismul prevazut la alineatul (1).”;
(d) alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text:
“(2) Statele membre informeaza Comitetul pentru TVA cu privire la aplicarea mecanismului prevazut la alineatul (1) cu ocazia introducerii unui astfel de mecanism si furnizeaza Comitetului pentru TVA urmatoarele informatii:
(a) domeniul de aplicare al masurii de punere in practica a mecanismului, impreuna cu tipul si caracteristicile fraudei, si o descriere detaliata a masurilor de insotire, inclusiv orice obligatie de raportare a persoanelor impozabile si eventualele masuri de control;
(b) masurile luate pentru a informa persoanele impozabile relevante cu privire la introducerea aplicarii mecanismului;
(c) criteriile de evaluare, pentru a permite compararea activitatilor frauduloase in legatura cu bunurile si serviciile mentionate la alineatul (1) inainte si dupa aplicarea mecanismului, activitatile frauduloase in legatura cu alte bunuri si servicii inainte si dupa aplicarea mecanismului si orice intensificare a altor tipuri de activitati frauduloase inainte si dupa aplicarea mecanismului;
(d) data intrarii in vigoare si perioada masurii de aplicare a mecanismului.”;
(e) la alineatul (3) primul paragraf, prima teza se inlocuieste cu urmatorul text:
“Statele membre care aplica mecanismul prevazut la alineatul (1) trimit un raport Comisiei, pe baza criteriilor de evaluare prevazute la alineatul (2) litera (c), pana la 30 iunie 2017.”;
(f) la alineatul (3) al doilea paragraf, litera (a) se inlocuieste cu urmatorul text:
“(a) impactul activitatilor frauduloase in legatura cu furnizarea de bunuri sau servicii care fac obiectul acestei masuri;”;
(g) alineatul (4) se inlocuieste cu urmatorul text:
“(4) Fiecare stat membru care, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului articol, a depistat o modificare a tendintelor activitatilor frauduloase pe teritoriul sau in ceea ce priveste bunurile sau serviciile enumerate la alineatul (1), prezinta Comisiei un raport in acest sens pana la 30 iunie 2017.
(5) Inainte de 1 ianuarie 2018, Comisia prezinta Parlamentului European si Consiliului un raport de evaluare globala privind efectele mecanismului prevazut la alineatul (1) asupra combaterii fraudelor.”.
Articolul 2
Prezenta directiva intra in vigoare in a douazecea zi de la publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Articolul 3
Directiva se aplica pana la 31 decembrie 2018.
Articolul 4
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.

Adoptata la Bruxelles, 22 iulie 2013.
Pentru Consiliu
Presedintele
C. Ashton
[1] JO C 341E, 16.12.2010, p. 81.
[2] JO C 339, 14.12.2010, p. 41.
[3] Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (JO L 347, 11.12.2006, p. 1).
[4] Directiva 2010/23/UE a Consiliului din 16 martie 2010 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu privire la aplicarea optionala si temporara a mecanismului de taxare inversa pentru prestarea anumitor servicii care prezinta risc de frauda (JO L 72, 20.3.2010, p. 1).

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close