Preturile de transfer – Dezvoltari internationale cu impact in Romania

Ionut Simion Daniela Dinu Ala Iutis
Ionuț Simion
Daniela Dinu
Ala Iutis

.

.
.

.

.
.
.

.
.Articolul lunii in Curierul fiscal nr. 9/2013

 

 

Criza financiara globala a generat probleme de venituri la bugetul de stat in toate tarile lumii, inclusiv in Romania. Presa internationala a comentat in ultima vreme asupra caracterului imoral al sumei taxelor si impozitelor platite de marile corporatii, fara a ignora totusi faptul ca taxele si impozitele platite de aceste companii sunt cele stabilite prin legile in vigoare in fiecare stat.

Autoritatile fiscale din statele dezvoltate nu au ramas indiferente la aceste evolutii si au analizat o serie de probleme care au impiedicat colectarea corecta a taxelor si impozitelor la bugetele nationale. La nivelul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) au avut loc in ultima perioada numeroase dezbateri care s-au concretizat in emiterea urmatoarelor lucrari:

–          Raportul privind Estimarea Riscurilor Preturilor de Transfer ;

–          Raportul privind Limitarile Fiscale („Safe Harbour”) ;

–          Raportul privind Transparenta Fiscala, Livrarea unui model standardizat, sigur si eficient privind schimbul automat de informatii in context multilateral;

–          Planul de actiune privind Erodarea Bazei Impozabile si Transferul Profiturilor (Planul de actiune BEPS);

–          Raportul revizuit privind Preturile de Transfer ale Activelor Necorporale;

–          Raportul privind Documentatia Preturilor de Transfer.

 

In articolul de fata ne propunem sa discutam Planul de Actiune BEPS, cu accent pe problemele ce vizeaza preturile de transfer.

 

Planul de actiune BEPS pe scurt

 

Planul de actiune BEPS a fost emis de catre OCDE in data de 19 iulie 2013, in cadrul Summit-ului G20 convocat la Moscova. Ministrii de finante din cele 20 de tari participante au discutat 15 masuri privind combaterea optimizarilor fiscale agresive, masuri care urmeaza a fi implementate in urmatoarele 18-24 luni. Masurile indicate pot fi grupate in patru categorii:

(i)                 masuri generale directionate la solutionarea BEPS,

(ii)               masuri de adresare a principiului de sediu permanent si a preturilor de transfer,

(iii)             masuri privind tratatele de evitare a dublei impuneri si

(iv)              masuri de imbunatatire a transparentei si dezvaluirii structurilor de planificare fiscala agresiva.

Un studiu realizat de PwC asupra unui esantion de 1900 de participanti la nivel global, dintre care intreprinzatori si reprezentanti ai mediului de afaceri, arata ca 78,5% dintre acestia considera ca planul de actiune BEPS va avea impact asupra planificarii fiscale organizationale.

Ca si efect asupra mediului de afaceri si fiscal din Romania este de mentionat faptul ca, desi initiativa de adresare a problemei privind erodarea bazei impozabile si transferul profiturilor a venit din partea membrilor G20, printre care si tari din Uniunea Europeana, aceasta miscare a fost sustinuta si de catre tarile in curs de dezvoltare. Mai mult decat atat, Romania respecta prevederile liniilor directoare privind preturile de transfer emise de OCDE. Astfel, orice dezvoltari la nivelul OCDE vor impacta negresit aplicarea cadrului legislativ din Romania.

 

Masuri ale Planului de Actiune BEPS cu accent asupra preturilor de transfer

 

Planul de actiune BEPS se axeaza pe problema dublei non-impuneri datorita neconcordantelor aparute la interactiunea dintre jurisdictiile fiscale din diferite state. Planul de Actiune stabileste termene limita pentru implementarea masurilor propuse, indica resursele necesare si stabileste modalitatea prin care se pot implementa aceste masuri.Prima categorie de masuri indicate de planul de actiune acopera:

 

(i)                 Masuri generale directionate la solutionarea BEPS:

  • Prezenta digitala a unei companii in cadrul economiei unui alt stat (1);
  • Neutralizarea efectelor generate de exploatarea neconcordantelor dintre legislatiile fiscale ale statelor (2);
  • Intarirea regulilor privind companiile straine controlate de rezidenti (3);
  • Limitarea erodarii bazei impozabile prin plati de natura financiara (4);
  • Combaterea practicilor fiscale nocive prin considerarea transparentei si a substantei economice(5).

La implementarea pct.  (4) privind limitarea erodarii bazei impozabile prin plati de natura financiara, se are in vedere modificarea liniilor directoare privind preturile de transfer emise de OCDE cu referire la tranzactiile financiare derulate cu entitati afiliate. Masuri privind implementarea acestor modificari urmeaza sa fie implementate pana la sfarsitul anului 2015.

 

(ii)               Masuri de adresare a principiului de sediu permanent si a preturilor de transfer:

  • Prevenirea situatiilor in care se evita in mod artificial statutul de sediu permanent, in mod special privind statutul agentului dependent (7);
  • Analiza preturilor de transfer avand in vedere lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii:
  1. Active necorporale (8);
  2. Riscuri si capital (9);
  3. Alte tranzactii cu riscuri ridicate (10);
  • Reexaminarea documentatiilor de preturi de transfer (13).

Liniile directoare privind preturile de transfer emise de OCDE au fost elaborate pentru a permite alocarea eficienta a profiturilor in baza principiului valorii de piata. Planul de actiune urmareste sa se adreseze dificultatilor  practice in adoptarea liniilor directoare OCDE  privind preturile de transfer , in ceea ce priveste separarea veniturilor de activitatea economica si transferul profiturilor in jurisdictii cu nivel de impozitare redus.

Pct. (8) implica urmatoarele masuri: (i) adoptarea unei definitii clare a activelor necorporale, (ii) asigurarea ca  profiturile asociate cu transferul si utilizarea activelor necorporale sa fie ajustate in concordanta cu lantul creator de valoare, (iii) dezvoltarea unor reguli speciale pentru situatiile in care activele necorporale nu pot fi evaluate, precum si (iv) actualizarea capitolului VIII al liniilor directoare OCDE ce vizeaza aranjamentele de impartire a costurilor intre afiliati.

In legatura cu acest subiect, la aproximativ o saptamana de la publicarea planului de actiune BEPS, in data de 30 iulie 2013, OCDE a emis „Raportul revizuit privind activele necorporale” , menit tocmai sa adreseze problema evaluarii activelor necorporale si sa permita o mai usoara interpretare a regulilor de preturi de transfer aplicabile.

Pct. (9) „Riscuri si capital” indica reguli specifice de evitare a erodarii bazei impozabile si transferul profiturilor prin transferul de riscuri si alocarea de capital catre membrii grupului localizati in jurisdictii cu rate de impozitare reduse. Aceste reguli prevad evitarea cazurilor in care entitatile multinationale ar putea obtine venituri pentru asumarea anumitor riscuri sau oferirea de capital  doar in baza prevederilor contractuale. Aceste masuri prevad separarea contractuala a functiilor si riscurilor, atat contractual cat si in practica si vor fi coordonate cu Pct. (4) privind limitarea erodarii bazei impozabile prin plati de natura financiara.

Pct. (10) „Alte tranzactii cu riscuri ridicate” prevede dezvoltarea unor reguli care sa previna optimizari fiscale in cadrul carora entitati afiliate se angajeaza nejustificat in tranzactii in care entitati independente nu s-ar fi implicat. Astfel, acest punct prevede:

  1. clarificarea circumstantelor in care tranzactiile cu entitati afiliate ar putea fi reclasificate,
  2. clarificarea aplicarii metodelor de preturi de transfer, in mod special metoda impartirii profiturilor avand in vedere lantul creator de valoare la nivel de grup si
  3. prevenirea erodarii bazei impozabile prin plati de natura cheltuielilor sediului central si serviciilor de management.

In legatura cu posibilitatea reclasificarii tranzactiilor intra-grup, trebuie avut in vedere si Capitolul IX al liniilor directoare privind preturile de transfer emise OCDE –„ Restructurarea Afacerii”. Acesta prevede ca reclasificarea tranzactiilor se va face doar in circumstante exceptionale  in cazul in care nu poate fi gasita o solutie rezonabila prin intermediul unei ajustari a preturilor de transfer. Aceste aspecte urmeaza a fi discutate la implementarea masurilor planului de actiune privind pct. (10).

In ceea ce priveste serviciile de management, OCDE se afla in stadiu de lucru asupra raportului privind serviciile prestate intra-grup, acesta urmand sa fie lansat in perioada urmatoare.

Pct. (13)  privind reexaminarea documentatiilor de preturi de transfer, adreseaza reguli de crestere a transparentei fiscale, avand in vedere si costurile administrative aferente. Companiile multinationale vor avea obligatia de a transmite autoritatilor fiscale informatii privind alocarea globala a veniturilor, activitatile economice desfasurate si impozitele platite la nivel international. In linie cu aceasta masura, la data de 30 iulie 2013 OCDE a emis „Raportul privind documentatia preturilor de transfer”. Acest raport analizeaza situatia actuala privind documentatia preturilor de transfer, considera obiectivele si scopul documentatiei si ofera sugestii de modificare a regulilor de intocmire a documentatiei in sensul simplificarii acestui proces. Totodata, raportul indica ariile asupra carora inspectorii fiscali sa se concentreze in cadrul analizelor de risc si a inspectiilor fiscale desfasurate.

 

 

(iii)             Masuri privind tratatele de evitare a dublei impuneri

  • Prevenirea abuzurilor companiilor prin intermediul conventiilor de evitare a dublei impuneri (6);
  • Eficientizarea mecanismelor de solutionare a litigiilor (14);
  • Dezvoltarea unui instrument multilateral privind aspectele fiscale internationale (15).

Aceste masuri vizeaza imbunatatirea legislatiilor domestice pentru prevenirea abuzurilor companiilor si evaziunii fiscale si imbunatatirea mecanismului de solutionare a disputelor prin intermediul procedurii amiabile si a procedurii de arbitraj. De asemenea, se promoveaza ideea de elaborare a unui instrument multilateral care sa ajute la implementarea masurilor planului de actiune si de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri.

(iv)              Masuri de imbunatatire a transparentei si dezvaluirii structurilor de planificare fiscala agresiva:

  • Stabilirea unor metodologii de colectare si analiza a datelor ce pot indica eventuale situatii  de erodare a bazei impozabile si transfer a profiturilor, precum si stabilirea unor masuri care sa combata astfel de situatii (11);
  • Constrangerea contribuabililor de a dezvalui structurile de planificare fiscala agresiva (12).

Masurile incluse in aceasta categorie au fost adoptate pe fondul lipsei de informatii disponibile care sa indice daca exista intr-adevar situatii de erodare a bazei impozabile, iar daca acestea exista, sa poata fi masurata magnitudinea lor.

Ce urmeaza?

Ca si pasi urmatori, OCDE si-a propus implementarea masurilor din planul de actiune in cel mai scurt timp. In acest sens, au fost stabilite termene de punere in aplicare a masurilor de mai sus  dupa cum urmeaza:

 

 

Calendar
2014 Realizarea 1/3 din planul de actiune (septembrie)
2015 Realizarea celorlalte parti din Planul de Actiune (septembrie/decembrie)
2016-viitor Monitorizari si masuri aditionale

De asemenea, tabelul de mai jos sumarizeaza termenele de executare a masurilor propuse in planul de actiune cu referire la preturile de transfer, cat si lansarea rapoartelor OCDE in acest sens:

Calendar
august 2013 Lansarea „Raportului OCDE revizuit privind activele necorporale” ;
2013 Lansarea „Raportului OCDE privind serviciile prestate intre parti afiliate”;
septembrie 2015 Asigurarea faptului ca preturile de transfer sa fie in conformitate cu lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii – Active intangibile (8);
septembrie 2015 Asigurarea faptului ca preturile de transfer sa fie in conformitate cu lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii – Riscuri si capital (9);
septembrie 2015 Asigurarea faptului ca preturile de transfer sa fie in conformitate cu lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii – Alte tranzactii cu riscuri ridicate (10);
septembrie 2014 Reexaminarea documentatiilor de preturi de transfer (13).

Totodata, OCDE si-a propus implementarea planului de actiune prin eforturi comune atat a guvernelor membre OCDE cat si prin implicarea comunitatii de afaceri.

Potrivit studiului realizat de catre PwC privind efectele planului de actiune  descris mai sus, 91% dintre participanti s-au pronuntat in favoarea propunerii solutiilor si implicarii in implementarea masurilor planului de actiune. Desi planul de actiune nu reprezinta un document consultativ, Comitetul Consultativ al OCDE pentru Afaceri si Industrie (BIAC) intentioneaza sa organizeze la 1 octombrie 2013 o conferinta de afaceri cu reprezentanti ai guvernelor statelor membre OCDE.

Concluzie

Intr-o lume globala, masurile adoptate conform planului de actiune BEPS se vor propaga, mai devreme sau mai tarziu  si la nivelul Romaniei. De aceea este important ca grupurile de companii active pe piata din Romania sa asigure substanta tranzactiilor intra-grup derulate. Sa tinem cont totodata ca  planul de actiune BEPS are si menirea sa atentioneze statele lumii ca interesul national nu poate fi privit ca fiind prioritar reformei internationale, reprezentand astfel o provocare pentru guvernele din toata lumea, inclusiv Romania.

 

 


.
Puteti citi revista integral achizitionand revista tiparita pe


sau abonandu-va la revista in format electronic pe

 

.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close