Silviu Popa, CNSC: Numarul de contestatii la procedurile de achizitii publice arata cum percep firmele felul in care statul cheltuie banul public

 

Numarul de contestatii reflecta viziunea firmelor privind modul in care statul face afaceri publice, felul in care autoritaile incredineaza banul public, a declarat Silviu Pop, membru in colegiul Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, cu ocazia lansarii Raportului anual 2013, citat de www.freedomhouse.ro.

„Romania are un sistem foarte bine articulat de solutionare a constetatiilor. Dar trebuie sa rezulte o reforma a sistemului administrativ care sa raspunda punctelor vulnerabile din domeniul achizitiilor indicate de aceste contestatii”, a mai declarat acesta.

De la infiintarea CNSC in 2006 si pana la 31 decembrie 2013, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a avut de solutionat 47.280 de contestatii formulate. Numarul de contestatii a scazut de-a lungul anilor. In 2013, de exemplu, s-a constatat o scadere cu 4.3% fata de 2012, a aratat Lehel Lorand BOGDAN, presedintele CNSC, in conferinta de prezentare a raportului de activitate pe 2013, conferinta gazduita de Reprezentanta Comisiei Europene la Bucuresti.

Scopul institutiei este unul de remediu. Inainte de semnarea contractului, inainte ca un eventual prejudiciu sa se produca, CNSC trebuie sa solutioneze cu celeritate, in maximum 20 de zile, eventualele nereguli sesizate de catre firme privind deciziile autoritatilor contractante. Institutia apara operatorii economici care se considera nedreptatiti de o decizie a autoritatilor contractante.

“Este un mecanism al unei economii de piata”, a spus Silviu POPA, membru al Colegiului CNSC si presedinte de complet. “Consiliul nu e singur in acest demers, este alaturi de Curtile de Apel” [care solutioneaza plangerile contra deciziilor CNSC].

Citeste articolul integral cu declaratiile oficialilor aici

Citeste detalii despre numarul contestatiilor si continutul acestora, in anul 2013, aici.

 

Articolul este realizat in cadrul proiectului „Fighting Public Procurement Criminality. An Operational Approach” derulat de Organizatia Freedom House Romania cu finantare din programul „Prevention of and Fight against Crime” (ISEC) al Comisiei Europene – DG Home Affairs. Proiectul este unul transnational, dedicat combaterii fraudei in achizitiile publice.

Sursa: Articolul a fost preluat integral de pe Euractiv.ro
 

— ♦ —

..

.

Intr-o perioada sociala si economica in care tendinta legiuitorului este aceea de a reglementa in exces viata sociala, respectiv de a imbrobodi in proceduri din ce in ce mai complicate mecanismul de infaptuire a vietii economice, simplitatea fara simplificare si esentializarea demersurilor capata din ce in ce mai multa substanta inclusiv in materia procedurii de achizitie publica. O.U.G. nr. 34/2006 este unul dintre cele mai modificate acte normative, si aceasta nu pentru a crea mai multa predictibilitate legislativa, ci pentru a acomoda anumite interese si intelegeri birocratice. Grija pentru modalitatea de folosire a banului public nu poate fi subliniata eficient de o procedura complicata si schimbatoare, ci de o procedura simpla si apta de a fi inteleasa cu eforturi intelectuale nu iesite din comun. Generalitatea actului normativ, determinata de transpunerea dreptului Uniunii Europene in domeniu, nu ajuta caracteristica despre care vorbeam, anume simplitatea procedurii, ci o ingreuneaza in conditiile in care acelasi concept poate primi sensuri si interpretari diferite. Schimbarea naturii juridice a contractului de achizitie publica, dar doar prin perspectiva O.U.G. nr. 34/2006, nu tine seama de incidenta Legii nr. 554/2006, legea contenciosului administrativ care analizeaza la randul sau natura juridica a contractului mentionat. De asemenea, modificarea repetata a naturii juridice a procedurii de solutionare a contestatiilor se schimba in nota mentionata anterior, anume aceea de a generaliza fara principii, de a complica fara a face o procedura coerenta, de a simplifica evitand simplitatea.
La actualizarea lucrarii au fost avute in vedere, pe langa modificarile aduse materiei achizitiilor publice de O.U.G. nr. 76/2010, aprobata prin Legea nr. 278/2010, Legea nr. 284/2010, Legea nr. 279/2011 sau O.U.G. nr. 114/2011, si dispozitiile Legii nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, care modifica O.U.G. nr. 34/2006 de la data de 1 septembrie 2012.

.
.
.
.
.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close