Noua directiva UE: protectia consumatorilor pe teritoriul tuturor statelor membre

Vesti bune pentru cei peste 507 milioane de consumatori din Europa: noua legislatie a UE le va consolida drepturile pe intreg teritoriul Uniunii Europene. Noua Directiva a UE privind drepturile consumatorilor, care in prezent a intrat in vigoare, consolideaza drepturile consumatorilor, oriunde si ori de cate ori acestia isi fac cumparaturile in Europa — online sau in oras.

De asemenea, intreprinderile vor beneficia de aceste noi dispozitii care creeaza un mediu concurential echitabil, astfel incat pentru comercianti sa fie mai putin costisitor sa isi ofere produsele si serviciile consumatorilor din alte state membre.
Noile norme vor garanta, de exemplu, ca toti consumatorii de pe teritoriul UE dispun de 14 de zile pentru a se razgandi si a renunta la orice cumparatura efectuata online sau in afara spatiului comercial (in cazul in care un vanzator se prezinta la domiciliul consumatorului) – prin urmare, o crestere fata de numarul minim de 7 zile prevazut anterior. De asemenea, noile norme interzic suprataxele pentru utilizarea cardurilor de credit si a liniilor telefonice de asistenta, precum si a optiunilor predefinite pe paginile de internet in vederea taxarii platilor suplimentare (de exemplu, atunci cand se achizitioneaza bilete de avion online).

Pentru a se asigura aplicarea uniforma a noilor norme pe teritoriul UE, astfel incat consumatorii sa beneficieze de ele indiferent in ce stat membru se afla, Comisia Europeana publica de asemenea un document de orientare  pentru autoritatile nationale, inclusiv un model optional pentru aducerea la cunostinta consumatorilor a informatiilor esentiale, care vor fi postate pe produsele digitale.

„In prezent, Europa pune capat inselarii consumatorilor in cadrul tranzactiilor online. Incepand de astazi, fiecare consumator din Uniunea Europeana isi poate revendica drepturile de care beneficiaza in temeiul Directivei privind drepturile consumatorilor, prin urmare: nu vor mai exista optiuni predefinite atunci cand achizitionati un bilet de avion, nu vor mai exista suprataxe pentru efectuarea platii online cu cardul de credit si nu vor mai exista comercianti care va vor spune ca nu puteti returna un produs pe care l-ati cumparat online”, a declarat doamna Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei si comisarul UE pentru justitie. „Un consumator increzator este cea mai buna stire privind piata unica. Acordarea unui statut prioritar consumatorilor prin stimularea increderii lor reprezinta cel mai ieftin pachet de masuri de stimulare pe care Europa il poate institui. Comisia Europeana urmeaza sa verifice cu rigurozitate daca statele membre respecta ceea ce au convenit anterior, punand in aplicare in mod corect normele si acordand consumatorilor drepturile pe care le merita”.

Noua Directiva a UE privind drepturile consumatorilor armonizeaza normele nationale de protectie a consumatorilor in mai multe domenii importante, cum ar fi informatiile de care consumatorii au nevoie inainte sa achizitioneze produse si servicii, precum si dreptul lor de a anula achizitii efectuate online. Armonizarea sporita inseamna ca, de acum incolo, consumatorii se vor putea baza pe aceleasi drepturi, indiferent de locul unde acestia isi fac cumparaturile in UE. Aceasta inseamna, de asemenea, norme mai simple si mai previzibile pentru comercianti, care vor avea astfel mai multe stimulente pentru a-si extinde activitatile la nivel transfrontalier.

Datorita noilor norme ale UE (a se vedea, de asemenea, fisa informativa  cu privire la noile norme), consumatorii UE beneficiaza acum de urmatoarele avantaje (pentru mai multe informatii, a se vedea anexa):
•    o mai mare transparenta a preturilor;
•    nu vor mai exista suprataxe nejustificate pentru utilizarea cardurilor de credit si a liniilor telefonice de asistenta;
•    sunt interzise optiunile predefinite pe internet, de exemplu atunci cand cumpara bilete de avion;
•    se prelungeste perioada in care o persoana se poate razgandi, de la 7 zile la 14 zile pretutindeni la nivelul UE;
•    au fost consolidate drepturile privind rambursarea, care se va efectua in termen de 14 de zile de la data la care consumatorul a efectuat o achizitie;
•    au fost introduse norme care interzic ofertele online inselatoare, cum ar fi ofertele pe internet care fac publicitate pentru un anumit lucru ca fiind gratuit desi, in realitate, acesta nu este gratuit (de exemplu, horoscoapele sau retetele de bucatarie);
•    o protectie imbunatatita in ceea ce priveste continutul digital, in special cu privire la informatiile referitoare la softurile si la echipamentele hardware impreuna cu care pot fi utilizate.

Context

In octombrie 2008, Comisia Europeana a lansat propunerea cu privire la un nou set de norme in domeniul drepturilor consumatorului (IP/08/1474). Acordul final dintre Parlamentul European si Consiliu cu privire la Directiva privind drepturile consumatorului a fost intermediat in iunie 2011 de comisarul UE pentru justitie, dna Viviane Reding, legislatia fiind adoptata in data de 10 octombrie 2011 (MEMO/11/675). Guvernele au avut la dispozitie doi ani pentru a pune in aplicare normele la nivel national pana la data de 13 decembrie 2013, termenul limita de intrare in vigoare a normelor fiind 13 iunie 2014.

In martie 2014, Comisia Europeana a lansat o campanie privind drepturile consumatorului, informand cetatenii cu privire la drepturile de care beneficiaza in temeiul legislatiei UE si oferindu-le informatii cu privire la modul in care pot obtine consultanta si asistenta in cazul in care au intrebari sau probleme (MEMO/14/191). Campania vizeaza cu precadere consumatorii din 8 tari: Bulgaria, Cipru, Grecia, Italia, Letonia, Polonia, Portugalia si Spania.

Anexa: Principalele 10 modificari din noile norme ale UE privind protectia consumatorilor
1) Propunerea va elimina tarifele si costurile ascunse existente pe internet
Consumatorii vor fi protejati impotriva „costurilor-capcana” de pe internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetateni sa plateasca pentru servicii asa-zise „gratuite”, cum ar fi horoscoapele sau retetele de bucatarie. De acum inainte, consumatorii vor trebui sa confirme in mod explicit ca inteleg faptul ca trebuie sa plateasca pentru achizitia pe care o efectueaza.

2) O mai mare transparenta a preturilor
Comerciantii trebuie sa afiseze costul total al produsului sau al serviciului, precum si orice tarife suplimentare. Persoanele care efectueaza cumparaturi online nu vor trebui sa plateasca taxe suplimentare sau alte costuri daca nu au fost informati in mod corespunzator cu privire la acest lucru inainte de a efectua comanda.

3) Interzicerea optiunilor predefinite pe paginile de internet
Atunci cand faceti cumparaturi online, de exemplu atunci cand cumparati un bilet de avion, este posibil ca in timpul procesului de cumparare sa vi se ofere optiuni suplimentare, cum ar fi asigurarea de calatorie sau inchirierea unui autoturism. Aceste servicii suplimentare pot fi oferite prin asa-numitele „optiuni predefinite”. In prezent, consumatorii sunt obligati adeseori sa deselecteze optiunile in cauza daca nu doresc aceste servicii suplimentare. Odata cu noua directiva, optiunile predefinite vor fi interzise in intreaga Uniune Europeana.

4) Dispuneti de 14 zile pentru a va razgandi cu privire la achizitionarea unui produs ori a unui serviciu
Perioada pe care consumatorii o au la dispozitie pentru a se retrage dintr-un contract de vanzare-cumparare se prelungeste la 14 zile calendaristice (fata de cele 7 zile prevazute pana astazi de legislatia UE). Acest lucru inseamna ca, in cazul in care se razgandesc, consumatorii pot returna produsele, oricare ar fi motivul.
•    Protectie suplimentara in cazul lipsei de informatii: atunci cand un vanzator nu a informat in mod clar clientul cu privire la dreptul de a se retrage din contract, perioada de returnare se prelungeste la un an.
•    De asemenea, consumatorii vor fi protejati si vor beneficia de dreptul de a se retrage din contract in cazul vizitelor solicitate, cum ar fi cazul in care un comerciant a telefonat in prealabil si a exercitat presiuni asupra consumatorului pentru ca acesta sa fie de acord cu o vizita. In plus, nu mai trebuie sa se faca diferenta intre vizitele solicitate si cele nesolicitate; in acest fel se va preveni eludarea normelor.
•    Dreptul de retragere din contractul de vanzare-cumparare se extinde si la licitatiile online, cum ar fi cele de pe pagina de internet eBay, desi produsele achizitionate in cadrul unei licitatii vor putea fi returnate doar atunci cand au fost cumparate de la un comerciant profesionist.
•    Perioada de retragere va incepe din momentul in care consumatorul primeste produsele, si nu in momentul incheierii contractului, asa cum este cazul in prezent. Normele se vor aplica in cazul vanzarilor pe internet, prin telefon sau prin posta, precum si vanzarilor efectuate in afara magazinelor, de exemplu la domiciliul consumatorului, pe strada, la o reuniune de vanzare organizata la domiciliul unui client sau in timpul unei excursii organizate de comerciant.

5) Drepturi de rambursare mai ferme
Comerciantii trebuie sa ramburseze consumatorilor pretul produsului in termen de 14 zile din momentul retragerii. In pretul de rambursare este inclus si costul livrarii. In general, comerciantul va suporta riscul oricarei deteriorari a produselor, survenita in timpul transportului, pana in momentul in care consumatorul intra in posesia produselor.

6) Introducerea unui model la nivelul UE de formular de retragere
Consumatorilor li se va pune la dispozitie un model de formular de retragere pe care acestia il pot utiliza (fara a fi insa obligati sa o faca) in cazul in care se razgandesc si doresc sa se retraga dintr-un contract incheiat la distanta sau la domiciliu. Prin utilizarea acestui model de formular, retragerea din contract va fi mai usoara si mai rapida, indiferent in ce loc din UE a fost incheiat contractul.

7) Eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit si a liniilor telefonice de asistenta
In cazul in care consumatorii efectueaza plati cu cardurile de credit (sau cu alte mijloace de plata), comerciantii nu vor putea percepe taxe suplimentare costurilor reale pe care le suporta atunci cand pun la dispozitia consumatorilor aceste mijloace de plata. Comerciantii care opereaza linii telefonice de asistenta ce le permit consumatorilor sa ii contacteze in legatura cu contractul vor putea percepe numai tariful de baza aferent apelurilor telefonice.

8) Informatii mai clare cu privire la persoana responsabila de efectuarea platii aferente returnarii produselor
In cazul in care comerciantii vor ca orice cheltuiala aferenta returnarii produselor – dupa ce consumatorul s-a razgandit cu privire la o achizitie – sa fie suportata de catre consumator, acestia trebuie sa il informeze in mod clar si in prealabil cu privire la acest lucru, in caz contrar comerciantii fiind cei care vor trebui sa plateasca pretul aferent returnarii. Comerciantii trebuie sa ofere in mod clar, inainte de cumparare, cel putin o estimare cu privire la costurile maxime aferente returnarii produselor voluminoase cumparate pe internet sau prin posta, cum ar fi o canapea, astfel incat consumatorii sa poata face o alegere avizata inainte de a decide de unde sa cumpere.

9) O protectie consolidata a consumatorilor in ceea ce priveste produsele digitale
De asemenea, informatiile cu privire la continutul digital vor trebui sa fie mai clare si sa includa detalii cu privire la compatibilitatea acestuia cu hardware-ul si cu software-ul, precum si la aplicarea oricaror masuri tehnice de protectie, de exemplu limitarea dreptului consumatorului de a copia continutul.
Consumatorii vor avea dreptul de a renunta la achizitiile de continut digital, cum ar fi descarcarea de produse muzicale sau video, insa doar pana in momentul in care incepe procesul efectiv de descarcare.

10) Norme comune pentru intreprinderi, care vor facilita schimburile comerciale ale acestora in intreaga Europa
Printre acestea se numara:
•    un set unic de norme de baza, la nivelul Uniunii Europene, pentru contractele la distanta (vanzari prin telefon, posta sau internet) si pentru contractele incheiate in afara spatiilor comerciale (vanzari care au loc in alta parte decat la sediul comercial al societatii, de exemplu pe strada sau la domiciliul clientului), in acest fel fiind create conditii echitabile de concurenta si reducandu-se costurile tranzactiei pentru comerciantii transfrontalieri, in special in cazul vanzarilor pe internet;
•    formulare standard care vor facilita activitatea comerciantilor: un formular privind respectarea cerintelor referitoare la informarea consumatorilor cu privire la dreptul de retragere din contract;
•    norme specifice care se vor aplica micilor intreprinderi si meseriasilor, cum ar fi instalatorii. Nu va exista dreptul de retragere din contract in cazul reparatiilor si lucrarilor de intretinere urgente. Statele membre pot decide, de asemenea, sa excepteze de la anumite cerinte de informare comerciantii care primesc solicitari din partea consumatorilor de a efectua reparatii si lucrari de intretinere la domiciliul acestora in valoare mai mica de 200 EUR.

Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close