Raport PwC: Afacerile de familie din Romania sunt in fata primului schimb de generatii

feature photo

 

Trei sferturi dintre afacerile de familie din Romania (74%) au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, in vreme ce la nivel global 65% dintre afacerile de familie au inregistrat astfel de cresteri, arata editia din acest an a raportului PwC Family Business Survey.

In ceea ce priveste perspectivele de crestere pentru urmatorii cinci ani, antreprenorii din Romania sunt mai rezervati decat omologii la nivel global: 75% dintre cei intervievati isi propun sa-si dezvolte afacerea pe parcursul urmatorilor cinci ani (versus 85% global).

Astfel, 62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva. Rezultatele sunt asemanatoare cu cele evidentiate in editia precedenta a sondajului.

Intrebati care sunt cele mai importante trei provocari din interiorul organizatiei la care se asteapta in urmatoarele 12 luni, respondentii din Romania afirma ca sunt preocupati in primul rand de atragerea personalului cu abilitati cheie (49%, in crestere cu 10 puncte procentuale fata de editia anterioara).

Antreprenorii romani sunt de asemenea preocupati de reorganizarea companiei intr-o masura mai mare decat omologii lor la nivel global (39% versus 28%).

Dezvoltarea afacerii si a portofoliului de produse reprezinta o provocare majora pentru tot mai multi antreprenori. In Romania si pe plan global, circa un sfert dintre respondenti (23% si respectiv 25%) mentioneaza acest aspect, in crestere fata de editia precedenta a studiului (6% in Romania, 10% global).

Daca ne referim la cele mai importante trei provocari din exteriorul organizatiei in urmatorul an, cei mai multi antreprenori mentioneaza conditiile pietei si incertitudinea din Zona Euro (56%), politicile guvernamentale si reglementarile (38%) si concurenta acerba (28%).

Daca schimbam orizontul de timp si luam in considerare urmatorii cinci ani, nevoia de inovare continua, contextul economic general, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata sunt mentionate ca fiind principalele provocari pentru afacerile de familie din Romania.

“Afacerile de familie au invatat sa navigheze in ape tulburi si incep sa gandeasca pe termen lung, din moment ce nevoia de inovare trece in fruntea listei preocuparilor lor, dupa ce in editia anterioara a sondajului situatia economica generala era perceputa drept principala amenintare”, a declarat Alexandru Medelean, Liderul Echipei de Servicii Integrate pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, PwC Romania.

 

Raportul scoate in relief trei preocupari majore pentru afacerile de familie din Romania:

  • Nevoia de profesionalizare devine din ce in ce mai mult o preocupare centrala a afacerilor de familie. Importanta profesionalizarii modului in care acestea opereaza – de la sisteme si proceduri, pana la conducerea companiei – a crescut fata de editia anterioara a studiului, in conditiile accentuarii presiunii asupra preturilor, cresterii costurilor si influentei mega-tendintelor care schimba mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie insotita si de o „profesionalizare” a familiei si a raporturilor acesteia cu compania.
  • Planificarea succesiunii. Exista o dinamica a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat deocamdata de catre o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale in ceea ce priveste „factorul familie” se refera la abordarea succesiunii.
  • Importanta inovarii. Afacerile de familie din Romania considera ca le este mai dificil sa fie competitive in actualul context economic si sunt constiente de nevoia de a tine pasul cu schimbarile intr-un mediu din ce in ce mai fluid si disruptiv, unde inovatia este cheia, insa disponibilitatea competentelor este limitata iar competitia este tot mai agresiva.

„Antreprenoriatul romanesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evolutiei sale din 1989 pana in prezent – primul schimb de generatii. Aceasta etapa se va finaliza fie cu pastrarea afacerii in familie (transferul catre noua generatie), fie cu vanzari si, din pacate, chiar cu disparitia unor companii. Proportiile acestor transformari sunt greu de anticipat, insa cu siguranta vom vedea povesti de succes dar si drame. Din aceasta perspectiva, atat costurile cat si beneficiile acestui proces se vor regasi in portofelul fondatorului si, prin urmare, ele trebuie asumate cu mare atentie si cu toata responsabilitatea”, a declarat a precizat Ionut Simion, Partener, Liderul Echipei de Servicii Fiscale pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, PwC Romania.

“Cernute de criza, cele mai multe afaceri de familie din Romania se afla intr-un moment de schimbari importante. Modul in care isi vor valorifica avantajele si vor raspunde provocarilor, atat cele interne cat si cele ale unei piete globale, in care viteza schimbarilor depaseste orice previziune, va fi decisiv pentru viitorul capitalului romanesc”, a conchis Mihai Anita, Partener, Liderul Echipei de Servicii de Audit pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, PwC Romania.

 

Metodologia raportului

Sondajul PwC in randul afacerilor de familie a luat in considerare companiile cu o cifra de afaceri mai mare de 5 milioane de dolari. Au fost derulate 2.378 de interviuri telefonice semi-structurate si chestionare online cu factori de decizie (proprietari si directori executivi) din cadrul afacerilor de familie din peste 4o de tari la nivel global in trimestrul al treilea din 2014 prin intermediul Kudos Reasearch din Londra. Interviurile au fost sustinute in limba locala de catre vorbitori nativi si au durat in medie intre 20 si 35 de minute. Rezultatele au fost analizate de catre Jigsaw Research. In Romania, au fost derulate 61 de interviuri.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close