ANPC, sesizata cu privire la faptul ca OTP, Piraeus, Credit Europe si Banca Romaneasca refuza orice fel de negociere cu clientii
Deputatul Ana Birchall a sesizat ANPC cu privire la faptul ca OTP, Piraeus, Credit Europe si Banca Romaneasca refuza orice fel de negociere cu clientii, iar Raiffeisen si Bancpost le-au oferit reduceri nesemnificative de dobanda.
Presedintelui ANPC i se cere sa ia masurile necesare astfel incat sa fie identificate solutii corecte si echitabile care sa imparta povara intre clienti si banci.
O parte dintre bancile care au acordat credite in franci elvetieni refuza cu incapatanare sa gaseasca solutii de rezolvare a crizei impreuna cu clientii lor, in ciuda apelurilor oficialilor la conciliere si a promisiunilor pe care le-au facut in fata comisiilor de specialitate.
Pentru a rezolva aceasta situatie care treneaza de cateva luni bune, deputatul Ana Birchall a sesizat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) cu privire la faptul ca OTP, Piraeus, Credit Europe si Banca Romaneasca refuza orice fel de negociere cu clientii, iar Raiffeisen si Bancpost le-au oferit reduceri nesemnificative de dobanda, cerandu-i presedintelui Marius Alexandru Dunca sa ia masurile necesare, astfel incat sa fie identificate solutii corecte si echitabile care sa imparta povara intre clienti si banci.
„Acesti oameni necajiti a caror singura vina este aceea ca au avut incredere in banca, contractand un credit care trebuia sa-i ajute si nu sa le amaneteze viitorul lor si al familiilor lor, au nevoie de astfel de solutii. Asa cum am mai avertizat, nesolutionarea litigiilor prin asumarea comuna intre banca si client a poverii creditelor neperformante poate afecta pe viitor increderea publica in procesul creditarii”, a declarat deputatul PSD Ana Birchall.
Potrivit acesteia, in ultimul timp i s-au trimis foarte multe plangeri in care i se relateaza „despre pozitia de forta a bancilor, care fie nu doresc renegocierea creditelor, fie vin cu oferte in dezavantajul debitorului si cu solutii pe termen scurt (3 luni maximum)”.
„Acolo unde exista oferte de negociere, li se propune oamenilor aflati in imposibilitatea de plata solutii pe termen scurt de reducere nesemnificativa a dobanzii (Raiffeisen Bank, Bancpost), restructurarea creditelor cu dobanzi mai mari si cu extinderea perioadei de creditare sau conversia acestora in lei la cursul zilei in conditiile actuale ale pietei, fara a beneficia de un discount”, a adaugat Ana Birchall.
„Povara creditelor nu trebuie lasata doar pe umerii clientilor”
Aprecierea francului elvetian in raport cu leul si in luna aprilie, cand s-a atins un curs de conversie de 4,31 lei (21 aprilie), urmand trendul crescator de la inceputul anului, readuce in prim-plan problema sociala a romanilor care au contractat credite in CHF si care se afla acum in imposibilitatea achitarii ratelor bancare, arata specialistul, amintind ca in discutiile din cadrul Comisiei pentru buget din Camera Deputatilor, atat Banca Nationala a Romaniei (BNR), cat si reprezentantii Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) „au militat pentru negocierea individuala a contractelor de catre fiecare banca in parte, cu respectarea principiului conform caruia povara cresterii cursului la CHF sa fie impartita in mod corect si echitabil intre banca si client si sa nu fie lasata exclusiv pe umerii clientilor, asa cum se intampla in acest moment”.
„Povara trebuie impartita!”, a subliniat Ana Birchall, amintind ca exista inca de la inceputul anului trecut un proiect de lege care acorda o sansa conversiei creditelor, cu impartirea poverii intre banca si client.
„Am avertizat asupra pericolului real ca toate creditele neperformante sa se transforme si in grave probleme sociale, asa cum vedem ca se intampla in aceste zile. Precizez ca in majoritatea covarsitoare a cazurilor, romanii care au achizitionat credite in franci elvetieni nu sunt rau-platnici pentru ca vor sa fraudeze banca, ci pur si simplu acestia nu-si pot achita creditele deoarece rata bancara lunara a crescut exclusiv din cauza fluctuatiilor de schimb valutar, fara nicio vina a debitorului. Aceasta atitudine de forta si intimidare a bancilor vizavi de clienti nu poate fi acceptata!”, a incheiat Birchall.
Lipsa de buna-credinta in raport cu clientii…
O informare postata pe internet de Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) in atentia clientilor cu credite in CHF arata ca putin peste jumatate dintre bancile invitate la discutii au raspuns solicitarii.
„Restul bancilor au dat dovada de o atitudine neconstructiva, ca sa folosim un termen politicos.
Fie ca nu ne-au raspuns deloc, cum a procedat din pacate Banca Romaneasca, fie ca ne-au transmis ca nu considera oportun sa ne intalnim, cel putin in acest moment, asa cum au reactionat reprezentantii Bancpost si OTP Bank”, a informat AURSF pe un site de socializare, afirmand insa ca acest lucru nu ii va descuraja in demersurile lor.
„Ne putem imagina doar ca respectivele banci nu au inteles bine esenta demersului nostru si faptul ca avem un mandat direct de reprezentare, prin procura autentica, a unui numar de consumatori ai respectivelor banci. Refuzul de a discuta pe marginea situatiei creditelor acestora ar semnifica in fapt un refuz de a discuta cu clientii proprii, ceea ce contravine tuturor mesajelor lansate public de reprezentantii respectivelor banci, precum si tuturor indemnurilor la negocieri facute de institutiile care reglementeaza activitatea bancara”, noteaza AURSF.
Asociatia a trimis scrisori catre cele trei banci, prin care li s-a argumentat necesitatea acestor intalniri, inclusiv din punct de vedere juridic.
„Daca totusi acest lucru nu se va intampla, bancile vor demonstra atat o lipsa de buna-credinta in raport cu propriii clienti, cat si o lipsa manifesta a responsabilitatii contractuale. In calitate de imputerniciti ai consumatorilor, vom duce si mai departe aceste dovezi concrete catre toate institutiile abilitate, care pot demara actiuni in vederea solutionarii situatiei in care se afla zeci de mii de familii – Parlament, Ministerul Finantelor Publice, ANPC, BNR etc.
Daca si aceste institutii, impotriva evidentei, vor refuza sa ia masuri, vom initia si alte demersuri, atat la nivel national, cat si international, pentru a asigura respectarea drepturilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare”, conchid reprezentantii AURSF.
ANPC: Bancile refuza orice negociere. Solutiile lor sunt pe termen scurt
Presedintele ANPC, Marius Alexandru Dunca, a declarat pentru Curierul National ca, din petitiile inregistrate pana in prezent reiese ca „bancile au pastrat aceeasi pozitie de a refuza orice negociere, singurele solutii din partea lor fiind pentru perioade scurte de timp (3 luni) si in reduceri minimale”.
„ANPC va analiza solicitarea d-nei Birchall, insa din experienta pe care am avut-o pana acum cu bancile putem preciza ca, desi reprezentantii institutiei si-au aratat toata deschiderea in vederea dialogului, pentru identificarea unor solutii corecte, echitabile, care sa imparta povara intre client si banci, acestea din urma nu sunt prea cooperante. Un dialog poate exista doar daca intre cele doua parti exista aceasta disponibilitate. (…) Din pacate, exista o anumita pozitie de forta a bancilor. Singura banca care a raspuns concret, solicitarii ANPC-ului, a fost Banca Transilvania pentru creditele preluate de la Volskbank, prezentand in cadrul intalnirii dintre cele doua parti (ANPC si Transilvania cu Volskbank ) o solutie concreta care vine in sprijinul clientilor prin returnarea comisionului de risc, o oferta de conversie a creditelor din CHF in lei sau Euro, cu o reducerere semnificativa aplicata la soldul creditului de 22,5%, in cazul in care clientii opteaza pentru aceasta, banca suportand cheltuielile notariale aferente conversiei”, a declarat Dunca.
Potrivit acestuia,. comisarii ANPC cerceteaza legalitatea fiecarui contract reclamat si in conformitate cu prevederile legale aplica sanctiuni si masuri complementare daca bancile nu vin sub nicio forma in intampinarea clientilor.
Sursa: Curierul National