Editorialul lunii mai 2015

 
Jocul de-a impozitarea bacșișului a avut viață scurtă. Astfel, o inițiativă care principial avea o doză destul de mare de justețe (cei care obțin venituri trebuie să contribuie cu impozite la bugetul statului în funcție de mărimea venitului) s-a dovedit a fi un „experiment” sau cel puțin așa lasă să se înțeleagă ministrul finanțelor. Astfel, sunt șanse foarte mari ca de la începutul lunii iunie bacșișul să nu se mai impoziteze.
 
Dar de ce nu a ținut impozitarea? Era foarte greu de implementat? Probabil, dar ăsta nu e un argument să renunți la impozitare, ci trebuie să se găsească căi mai ușoare de impozitare. Argumente pot fi multe altele, chiar asigurarea unor facilități fiscale pentru anumite domenii prin lăsarea posibilității de a face evaziune fiscală legală. În ceea ce privește impozitarea „serviciilor” chelnerilor, bucătarilor, frizerilor etc. putem vedea practica din alte state. Poate o variantă mai bună era ca bacșișul să figureze din start în prețul de vânzare, ceva de genul „serviciul în cunatum de x% este inclus în preț”. Sistemul se practică în multe state și astfel ceea ce este dat de client peste valoarea bonului (dacă se dă) este simbolic. În felul acesta se asigură și remunerarea celui care îți oferă serviciul, dar se asigură și o echitate în impozitare (se asigură un tratament fiscal mai echitabil între cel care câștigă din bacșiș și cel care câștigă banii pe statul de salarii). Dar noi am mers din start pe extrema maximă: emitem bon fiscal și pentru 10 bani lăsați la casă la un supermarket ca rest de la o sumă destul de mare (oare ca să avem scuze că trebuie eliminată impozitarea bacșișului?), pentru ca apoi să eliminăm înregistrarea sumelor obținute ca bacșiș.
 
Să nu se înțeleagă că sprijinim impozitarea excesivă sau că lăudăm sau criticăm inițiative în domeniul fiscal doar că este la modă, dar un sistem fiscal ar trebui să urmărească, înainte de toate, asigurarea unei echități în impozitare. Între nivelul unui impozit și existența unui impozit nu trebuie făcută o legătură chiar așa de profundă. Un impozit ar trebui să existe dacă asigură echitate în impozitare (și echitatea nu este influențată de nivelul cotei) și dacă tehnic se poate aplica (fără o împovărare prea mare din punct de vedere al costurilor pentru contribuabil) și se poate controla aplicarea lui (fără costuri excesive pentru stat).

Redacția

 

Curierul fiscal nr. 5/2015 poate fi achiziționat în format tipărit


sau abonandu-va la revista in format electronic pe

.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close